Prowadząc magazyn lub plac, na którym wykorzystuje się wózki widłowe, ważne jest, by regularnie serwisować sprzęt. W przeciwnym razie może zawieść w najmniej oczekiwanym momencie, a to niechybnie doprowadzi do nieplanowanych przerw w pracy. Dowiedz się, jakie są metody diagnostyki usterek wózków widłowych i na co trzeba wtedy zwrócić szczególną uwagę.
Wycieki oleju w wózkach widłowych – widły
Bardzo częstym problemem w wózkach widłowych są wszelkiego rodzaju wycieki. Jest to naturalna konsekwencja bardzo intensywnej eksploatacji, która sprawia, że elementy ruchome stosunkowo szybko się zużywają. Trudno wdrożyć jakiekolwiek działania prewencyjne, więc po prostu trzeba szybko diagnozować usterki i podejmować naprawy, zanim dojdzie do poważniejszej awarii lub unieruchomienia wózka. Najlepszą metodą diagnostyki są oględziny wizualne. Jeśli chodzi o sam mechanizm podnoszący widły, to newralgicznym elementem zawsze będą siłowniki hydrauliczne – niezależnie od tego, jaki to model wózka. Warto więc co jakiś czas – nawet co 3-4 miesiące – dokładnie przyjrzeć się samym siłownikom i wszystkim elementom zamontowanym obok nich. W ich okolicy, a także na samych siłownikach nie powinno być żadnych wycieków oleju. Jedyne dopuszczalne wycieki to niewielkie ilości oleju pozostawające bezpośrednio na elementach ruchomych – tutaj odrobina oleju będzie naturalna i nie świadczy o awarii. Siłowniki należy dokładnie oglądać gdy wózek nie pracuje, a także w miarę możliwości wtedy, gdy widły są unoszone i opuszczane – wtedy dochodzi do wycieków. Oczywiście należy oglądać pracę siłowników z odpowiedniej odległości i trzymać się przepisów BHP. Gdy dojdzie do wycieków, należy zaprzestać eksploatacji wózka i wykonać serwis.
Wycieki z silnika i układu hamulcowego
Wózki widłowe są eksploatowane bardzo intensywnie, więc często dochodzi do wycieków w innych miejscach, takich jak:
- silnik
- układ hamulcowy
- układ kierowniczy
Najbardziej obciążony jest układ kierowniczy, który ze względu na charakterystykę pracy wózków widłowych jest niezwykle mocno obciążany i relatywnie szybko się zużywa. Często winowajcą kłopotów są jedynie nieszczelności, ale niekiedy dochodzi do poważniejszych awarii. By zdiagnozować wyciek z układu kierowniczego, należy obejrzeć wózek od spodu – wystarczy położyć się nisko i poświecić latarką. Jeśli jednak na podwoziu zalega trochę oleju, trzeba sprawdzić je na kanale lub podnośniku i dokładnie zlokalizować wyciek. Może on dotyczyć także układu hamulcowego lub silnika – jeśli jednak nie zobaczy się całego podwozia, trudno będzie o zlokalizowanie miejsca wycieku.
Błędy wózka widłowego
Producenci wózków zadbali o to, by stosunkowo łatwo można było zdiagnozować ewentualne usterki. Wózki mają wbudowane czujniki działające tak samo, jak w samochodach. Zamiast kontrolek pokazują kody błędów (w jaki sposób jest to wyświetlane, zależy to od producenta wózka). Najpopularniejsze błędy, z którymi można spotkać się na komputerze wózka widłowego to:
- kod mówiący o konieczności wykonania przeglądu
- kod mówiący o awarii wyłącznika awaryjnego
- kod hamulca postojowego
- kod dotyczący systemu hydraulicznego
- i inne
Gdy na konsoli wózka pojawi się któryś z tych błędów, szybko należy zaprzestać eksploatacji wózka, gdyż może on stanowić zagrożenie. Najbardziej niebezpieczne są awarie hamulców i systemu hydrauliki. Jeśli podnośnik przestanie działać prawidłowo, może dojść do niebezpiecznej sytuacji, w której zatnie się lub w niekontrolowany sposób widły zostaną opuszczone. Widząc kod błędu, należy od razu wykonać serwis wózka. W gorszej sytuacji są właściciele wózków widłowych starszego typu, w których nie ma tak zaawansowanej elektroniki. W takiej sytuacji należy skorzystać z fachowej obsługi i pomocy doświadczonego mechanika, który będzie w stanie wykonać oględziny wszystkich elementów bez konieczności sprawdzania ich na komputerze wózka. Jeśli jednak posiada się nowoczesny wózek ze sterownikiem podobnym do tych, które stosuje się w autach, również warto skorzystać z fachowca, który przy pomocy sprawdzenia czujników szybko zdiagnozuje ewentualne awarie.